Molenaar worden?

Heb je interesse om molenaar te worden? Dat kan, want met enige regelmaat komen er plaatsen vrij op een van onze molens. Natuurlijk gaat daar een gedegen opleiding aan vooraf. Geen opleiding in de schoolbanken, maar vooral een opleiding door met een molen bezig te zijn. Onder leiding van een van onze ervaren molenaars de kneepjes van het vak leren. Bij mooi weer, maar ook bij regen en wind.

Toekomstige molenaars kunnen een opleiding volgen bij het Gilde van Vrijwillige Molenaars. Deze organisatie biedt landelijk de opleidingen aan.

Maar de Rijnlandse Molenstichting heeft ook zijn eigen praktijkgerichte opleidingen voor leerling-molenaars. Onze opleidingen leiden op voor drie examens:

Molenaar C

Je bent dan uitsluitend molenaar op de molen waar je het examen met goed gevolg hebt afgelegd;

Molenaar B

Je hebt je praktijk opgedaan op verschillende van dezelfde types molens van de Rijnlandse Molenstichting, bijvoorbeeld op meerdere Wipmolens. Je kunt dan molenaar worden op een van de Wipmolens van de stichting;

Molenaar A

Je hebt je praktijk opgedaan op verschillende types molens van de Rijnlandse Molenstichting. Als je het examen met goed gevolg hebt afgelegd, kun je molenaar worden op een van onze molens.

Ben je geïnteresseerd? Lees dan ons opleidingsprogramma.

Wil je een gesprek over de mogelijkheden die het molenaarschap biedt? Leg contact met onze coördinator opleidingen: Hans de Graaf, mailadres: margrietenhans@ziggo.nl

Download het opleidingsprogramma